עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
זיהום הים
הים התיכון הוא אגן כמעט סגור ובשל רגישותו הרבה והפעילות האנושית הנמרצת סביבו, צצו והתבלטו כאן הבעיות האקולוגיות מוקדם יותר מאשר במקומות אחרים. כדי להגן על הים התיכון ערך האו"ם בשנת 1975 כנס גדול בברצלונה וניסח אמנה להגנה על הים מפני זיהום (אמנת ברצלונה). מאז הורחבה ועודכנה האמנה פעמים רבות.
רוב מדינות הים התיכון ובהן ישראל, חתמו על האמנה. זה היה אחד הניסיונות הראשונים בעולם לאגד מדינות רבות השוכנות מסביב או לצד חופים אזוריים כדי לפעול יחד לשמירה על הסביבה הימית. כיום יש שיתופי פעולה רבים בין המדינות השוכנות לחופי הים, במסגרת תכנית הפעולה לים התיכון, המיישמת את אמנת ברצלונה.
מדענים מעריכים כי יותר מ-80 אחוזים מזיהום הים מקורו ביבשה - שפכי תעשייה, ביוב עירוני, קולחין (שפכים מטוהרים), דשנים וחומרי הדברה המשמשים בחקלאות, זיהום תרמי מתחנות כוח ותמלחות ממתקני התפלה. מקורות הזיהום האחרים הם ספנות, קידוחים בים ודיג, שמקורם בפעילות ימית. קיים גם זיהום אטמוספרי - גשם חומצי וזיהום של מתכות כבדות.
צינורות מוצא של שפכים עירוניים ותעשייתיים גורמים נזק רב לסביבה הימית
בחלק מהזיהומים אפשר להילחם על ידי פירוק או ניטרול החומרים המזהמים, למשל איסוף זיהום נפט שנשפך לים בתאונה או פירוקו הכימי באמצעות חומרים מפרקים מיוחדים. קשה מאוד להיאבק בזיהומים של מתכות כבדות (כספית, קדמיום ועופרת) ושל חומרים אורגניים ואנאוארגניים סינתטיים, כגון PCB.
בעיה חמורה נוצרת מזיהום הים בפסולת מוצקה של פלסטיק, זכוכית ומתכות. הפסולת יוצרת מפגעים אסתטיים שפוגעים בנופשים ובתיירות ומפריעים לספינות ולדיג. פסולת זו פוגעת קשות בבעלי החיים הימיים, שמזהים את חלקי הפלסטיק כמזון. גם הפלסטיק המתכלה, שהופך למיקרו פלסטיק, מצטבר במארג המזון בים ופוגע קשות בסביבה.
זיהום הים והחופים בפסולת פלסטיק מוצקה פוגעת בעולם החי שבים
רוב הפסולת בחופי ישראל היא מעשה ידי נופשים ורק אחוז קטן ממנה מגיע מהים. המשרד להגנת הסביבה וארגוני סביבה שונים פועלים למיגור הבעיה, אך שיתוף הפעולה שלנו, המבקרים בחוף, חיוני להצלחה במאבק בפסולת הימית והחופית.