עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
צאו לדרך
אומרים שאי אפשר לחצות אותו נהר פעמיים. הדברים נכונים גם לשביל הים, שמשנה כל הזמן את אופיו, הן במקטעיו השונים והן לפי עונות השנה. לעתים עובר השביל על קו החוף ממש, בקו המים, ולעתים על דיונות בעורף החוף או בדרכי פטרולים. לעתים הדרך מובילה את ההולכים בה דרך שמורות טבע סלעיות ועל מצוקי כורכר גבוהים, ולעתים דרך הטיילות העירוניות הסואנות. אך בכל יום בשנה ובכל נקודה לאורכו שביל הים מזמן מפגש מרתק עם הטבע או עם האנשים והקהילות השוכנים לידו.
זהו יופיו של שביל הים ואנחנו מזמינים אתכם לצעוד בו ולגלות אותו בכל פעם מחדש.
1. מקטעי השביל
את 240 הקילומטר של שביל הים חילקנו ל-20 מקטעי הליכה יומיים. אפשר לבחור "לעשות את כל השביל במכה אחת" במשך 10-8 ימי הליכה, או בקצב נינוח יותר, מקטע אחרי מקטע, מצפון לדרום, או בכיוון ההפוך. בשביל ניתן ללכת לבד או בקבוצה, עם חברים ומשפחה או לפגוש הולכים אחרים לאורך הדרך.
אנחנו מזמינים אתכם לבחור קטעים לפי רמת הזמן, הכושר והנסיון העומדים לרשותכם. אנו ממליצים על מקטעים של 13-10 קילומטר ביום למיטיבי לכת ועל מסלולים של 7-5 קילומטרים ביום למשפחות או למטיילים מבוגרים.
אורך בק"מ
11 ק״מ
13 ק״מ
15 ק״מ
14 ק״מ
9 ק״מ
10 ק״מ
9 ק״מ
9 ק״מ
12 ק״מ
12 ק״מ
12 ק״מ
12 ק״מ
13 ק״מ
12 ק״מ
11 ק״מ
12 ק״מ
12 ק״מ
12 ק״מ
12 ק״מ
18 ק״מ
240 ק״מ
מספר המקטע
שם המקטע
ראש הנקרה – נהריה
נהריה – עכו חוף התמרים
עכו – דרך מעקף רפא"ל – חוף קרית חיים
חוף דדו דרום – עתלית חירבת קרתא
חיפה בת גלים – חוף דדו דרום (החורשה)
קרית חיים - דרך מעקף נמלי חיפה - החוף השקט בבת גלים
6
7
עתלית, חירבת קרתא – דרך מעקף השייטת - חוף נווה ים
חוף נווה ים – חוף נחשולים
8
9
נחשולים – קיסריה, חוף האקוודוקט
חוף האקוודוקט, קיסריה - מעקף תחנת הכח חדרה – גבעת אולגה (מפרץ בנימין בית חנקין)
גבעת אולגה – נתניה צפון
נתניה צפון (שושנת העמקים) – נתניה דרום (רמת פולג)
נתניה דרום (רמת פולג) – הרצליה צפון (חוף סידני עלי)
נמל תל אביב – טיילת בת ים (צפון) סי-פאלאס
הרצליה (חוף סידני עלי) – נמל תל אביב
טיילת בת ים (צפון) סי פאלאס – מעקף חולות ראשון לציון - חוף פלמחים
חוף פלמחים – צפון נמל אשדוד
צפון נמל אשדוד – מעקף נמל אשדוד – מרינה אשדוד
מרינה אשדוד – צפון אשקלון
צפון אשקלון – מעקף (כ 8 ק"מ) קצא"א - חוף זיקים
סה"כ
פירוט על כל מקטע ומקטע וכן מפות מפורטות תמצאו ב"מקטעי השביל"!
2. מעקפים ושטחים סגורים
במקומות שבהם לא יהיה ניתן ללכת לאורך קו החוף, בשל המצאותם של נמלים, תחנות כוח, מתקני תשתית, מחנות צבא ושטחי מערכת הבטחון, יעקוף שביל הים את המקום הסגור בדרך הקצרה, הבטוחה והמעניינת ביותר. המעקפים יתוכננו כך שהם ישלבו בתוכם נקודות עניין ואתרים שיקנו להם משמעות וערך מיוחדים. המעקפים הנדרשים הם:
אורך המעקף הנדרש בק"מ
1.8 ק״מ
7.2 ק״מ
12 ק״מ
5.8 ק״מ
3.6 ק״מ
3.2 ק״מ
1.4 ק״מ
9.8 ק״מ
6.2 ק״מ
8 ק״מ
59 ק״מ
אורך חוף בק"מ
1 ק״מ
3.6 ק״מ
7 ק״מ
4.2 ק״מ
2.2 ק״מ
1.4 ק״מ
0.8 ק״מ
6 ק״מ
4.8 ק״מ
3.2 ק״מ
34.2 ק״מ
אזור החוף הסגור להולכים בשביל
גן לאומי אכזיב וחופי רחצה סמוכים בתשלום
רפא"ל מכון 3 מפרץ חיפה
מרחב נמל הקישון ונמלי חיפה
עתלית בסיס השייטת
גן לאומי קיסריה וקיבוץ שדות ים
תחנת כח רבין בחדרה
ביה"ס מבואות ים (רמות ים)
בח"א 3, מטווחים ושטחי ניסוי ראשל"צ - פלמחים
נמל אשדוד ותחנת הכח
קצא"א ותחנת כח אשקלון
סה"כ שטחים סגורים למעבר ומעקפים נדרשים לשביל
3. מוקדים ואתרים בעלי עניין
לאורך שביל הים נמצאים אתרים בעלי עניין במגוון נושאים – היסטוריה, טבע ובעלי חיים, ארכיאולוגיה, תרבות וארכיטקטורה, ספורט ונופש ועוד. השביל יחשוף מוקדי עניין ופינות חמד בלתי מוכרות ויקשר ביניהם באמצעות ההליכה לאורכו ובין האתרים. לאורך הדרך יוצב שילוט צנוע ועוגני דרך שיפנו את המטיילים לנקודות העניין, שם יינתן מידע למטיילים באמצעות אתר האינטרנט. חלק ממוקדי העניין לא יהיו על השביל עצמו, אלא בקרבתו והמטיילים יוכלו לבחור אם להיכנס אליהם (לעתים בתשלום).
4. עוגני הדרך
לאורכו של שביל הים יוצבו העתקים מודרניים (רפליקות) של עוגני אבן עתיקים, שישמשו כאבני מייל, שלא רק ימתגו ויסמנו את שביל הים, אלא גם יעבירו מידע למטיילים בשטח באמצעות חיבור לאתר האינטרנט של השביל. מקור ההשראה לעוגני האבן של שביל הים לקוח מעוגני אבן עתיקים מתקופות שונות ומאבני מייל ששימשו לאורך דרכים עתיקות לציון מרחקים ומידע.
עוגני הדרך משתלבים בצורתם ובסוג האבן שממנו הם עשויים ובאופיים עם הסביבה הטבעית ועליהם יוטבע מספור לצורך הערכת מרחקי הליכה.
5. כללי בטיחות
הנה מספר כללים להליכה בטוחה בשביל הים:
-
התאמת המסלול - האם המסלול שבחרנו מתאים לטיול בעונה ובמזג האוויר? - מטיילים רק כאשר המסלול מתאים לטיול ביום המתוכנן. בימי סערה בחורף, או בימים שבהם הזרימה בשפכי הנחלים חזקה, יש להימנע מחציית הנחל וכן מהליכה מתחת למצוקי הכורכר (בעיקר בחוף השרון).
בימים חמים במיוחד – לא יוצאים לדרך.
-
אורך המסלול וזמן ההליכה בו - במזג אוויר חם/לוהט מטיילים במסלולים קצרים בלבד ומשתדלים לבחור כאלה שבהם יש נקודות חנייה ונקודות צל.
ככלל, לאורך שביל הים אין עדיין אתרי חניה ונקודות צל רבות, ויש להתכונן בהתאם. -
השעות שבהם מטיילים - במזג אוויר חם מטיילים בשטח רק בשעות הבוקר המוקדמות. יש להיזהר גם מטיול בשטח בשעות אחה"צ המאוחרות, גם אם מזג האוויר מתמתן, כדי לא "להיתקע" בשטח בלילה.
-
החשיפה לשמש - שעות הליכה ארוכות חושפות אותנו לשמש ולכן יש לדאוג ללבוש מתאים ומגן, כובע רחב שוליים, משקפי שמש וקרם הגנה מקרינה.
-
מים – יש תמיד להצטייד במים בכמות שמספיקה לאדם לכפל מזמן הטיול המתוכנן. לאורך שביל הים אין עדיין נקודות מים רבות ולכן יש להיערך בהתאם.
-
ציוד נוח - אמנם מטיילים על שפת הים, אך יש להצטייד בנעלי הליכה נוחות, בתרמיל יום קטן ובמזון למשך הטיול כולו. רצוי לקחת תיק קטן עם עזרה ראשונה למקרה הצורך.
-
לימוד המסלול - יש ללמוד את המסלול מראש, ויוצאים לדרך רק עם מפות טובות, עם מכשיר טלפון חכם בעל אפליקציות ניווט וקשר לאתר שביל הים וכן עם מידע מפורט וכתוב.
כשיוצאים עם ילדים, עדיף לצאת לטיול במסלול שכבר מכירים. -
מי עוד יודע על הטיול שלנו? - חובה שאדם נוסף, זמין ואחראי ידע על מקום הטיול והשעות המשוערות שלו. כולל מסירת הודעה בזמן היציאה ובזמן החזרה.
-
רחצה בים - הרחצה בים מסוכנת וחייבת להיעשות רק בחופי רחצה מוכרזים ובפיקוח מציל.
-
ההליכה בשביל המסומן - בשטחי שמורות טבע – ההליכה בשביל המסומן בלבד.
-
על כל פגיעה בסביבה ובבעלי חיים - רצוי לדווח למוקד של רשות הטבע והגנים הפועל 24 שעות ביממה ומספרו 6911*
-
השארת מכוניות במגרשי חניה - השתדלו להשאיר את המכונית במגרשי חניה מוכרים ופעילים שבהם חונות מכוניות רבות אחרות.