תשתיות תיירות לאורך השביל
שביל הים נהנה מקרבתו למערך מפותח של כבישים ומסילת ברזל, שעושים את הגישה לקטעיו השונים קלה ונוחה. התשתית התיירותית לאורך 240 הקילומטרים של שביל הים מגוונת ואינה הומוגנית. במקצת ממקטעי השביל נמצאים מרכזים עשירים של שירותי תיירות (נתניה, הרצליה, תל אביב ואשקלון), ובאחרים ישנו פוטנציאל לפיתוח עתידי נרחב.
החלק המרכזי של מישור החוף הוא השטח המאוכלס והמבוקש ביותר בישראל. יש בו שפע אטרקציות תיירותיות, מקומות אכסון ושירותי הסעדה. החלק הצפוני והחלק הדרומי של מישור החוף מתוירים פחות, וגם ההיצע הנוכחי של שירותי התיירות בהם נמוך יותר. שביל הים צפוי, אפוא, לתרום רבות לפיתוחם.

פוטנציאל התיירות הנכנסת
מניתוח נתוני התיירות הנכנסת עולה שעשוי להיות ביקוש רב לטיול בשביל הים. פוטנציאל גבוה במיוחד נמצא בתיירות העצמאית (FIT), כמו גם בקרב תיירים חוזרים. על פי הערכות, כאשר יושלם השביל, צפויים לצעוד בו כ-10,000 תיירים פרטיים בשנה. בנוסף, סביר להניח שקבוצות מאורגנות, כגון אוהדי ישראל, חובבי טבע וקבוצות "תגלית" ישלבו בסיוריהן צעידה בשביל הים, כולו או חלקו.
פוטנציאל התיירות המקומית
שביל הים צפוי למשוך גם תיירות פנים. בראש ובראשונה מדובר על חובבי ההליכה והנופש הפעיל. מספרם של אלה נמצא בעלייה מתמדת, ככל שמסומנים שבילי הליכה חדשים בישראל. תיירות הפנים בישראל מורכבת מתיירות יוממים, נופשי לינה וקבוצות מאורגנות כגון ועדי עובדים, מכון אבשלום, בתי ספר, קבוצות חברים, תנועות נוער וחיילים. על פי הערכות, לפחות 100 אלף ישראלים יצעדו מדי שנה בחלקים שונים של שביל הים. מיד לאחר סימון קטעי השביל בחוף הכרמל, החלו לפקוד את השביל קבוצות מטיילים, שמייחלות להמשך הסימון של קטעים נוספים.

תרומה כלכלית
התרומה הכלכלית של שבילי ים ברחבי העולם עצומה. היא באה לידי ביטוי במספרי המטיילים, בהכנסות משירותי התיירות התומכים בשבילים וביצירת מקומות עבודה חדשים בקרבתם. הצפי הוא שגם שביל הים יתרום לפיתוח הכלכלי של שירותי התיירות הפזורים לאורכו ואלה שיקומו בעקבותיו.
ההערכה היא ששביל הים יניב לחשבונות הלוויין התיירותיים הכנסה ברוטו בגובה של כ-14 מיליון ש"ח בשנה. עלויות ההקמה הראשוניות של שביל הים נעות בין שלושה לשמונה מיליון ש"ח ועלויות האחזקה השנתית השוטפת יעמדו על כ-10% מעלות ההקמה. הכשרת שביל הים כולו צפויה להימשך שלוש עד ארבע שנים.
מותג שביל הים הלאומי של ישראל ואתר האינטרנט שלו, ישמשו פלטפורמה מצוינת לשיווק וליצירת קהילות של העסקים הפועלים סמוך לתוואי השביל. יש לכך חשיבות רבה בעיקר באזורי הפריפריה ובאזורים המוחלשים בישראל, שיחסית מגיעים אליהם מטיילים מעטים. דווקא מקומות אלה צפויים להפיק תועלת כלכלית רבה יותר מתנועה של מטיילים באזוריהם.
