דיג בים התיכון

ספינות דיג מכמורתן בנמל הקישון (צילום: צוות שביל הים)

דיג בים התיכון

דגים ובעלי חיים ימיים אחרים היו ועודם מרכיב חשוב מאוד במזון האדם. מלכודות, צלצלים, חצים, חכות ורשתות נמצאו באתרים ארכיאולוגיים רבים, יחד עם אביזרי דיג ובהם קרסים, מצופים ומשקולות לרשתות, מחטים לקליעת רשתות ובתקופות מאוחרות יותר – פנסים למשיכת דגים בלילה. הממצאים מעידים שהאדם ידע לצוד דגי להקה, דגי קרקעית חולית וקרקעית סלעית, סרטנים וצדפות.

דגים משומרים בשיטות שונות היו מקור חשוב לחלבון. בעבר שימרו אותם בייבוש ובהמלחה. בימינו קיימות כמובן שיטות נוספות.

עוד לפני קום המדינה נעשו ניסיונות לפתח את הדיג העברי. לאחר מלחמת העצמאות קמו יישובים לאורך החוף מתוך כוונה "לכבוש את הים". באמצע שנות ה-60, בשל הקמת סכר אסואן ודיג-יתר בים התיכון, ספג ענף הדיג מכה. הדגים העולים על שולחננו מקורם בעיקר מיבוא, מחקלאות ימית ומבריכות דגים.

ספינות דיג מכמורתן בנמל הקישון (צילום: צוות שביל הים)
ספינות דיג מכמורתן בנמל הקישון (צילום: צוות שביל הים)

כדי לסייע להתאוששות הדגה בים התיכון הוכרזו בישראל שמורות טבע ימיות. בתחום השמורות הימיות הדיג אסור לחלוטין. חוק הדיג מטיל גם הוא מגבלות על הדייגים ומכריז על מינים מסוימים כמוגנים ואסורים בדיג. החוק אוסר על דיג בעונות מסוימות, מציב מגבלות כמותיות, קובע את גודל "העין" ברשתות ואת סוג הרשתות המותרות לציד דגים. חוק הדיג מגביל את השימוש במכמורתנים – ספינות שגוררות רשת על קרקעית הים ולוכדות דגה ובעלי חיים נוספים ללא אבחנה.

גרירת רשתות המכמורת על קרקעית הים באופן בלתי מבוקר גורמת נזק סביבתי ניכר ולהתמעטות הדגה
גרירת רשתות המכמורת על קרקעית הים באופן בלתי מבוקר גורמת נזק סביבתי ניכר ולהתמעטות הדגה

ענף הדיג בישראל מספק כיום כ 2.5% בלבד מתצרוכת הדגים בישראל, ואי לכך מתקיימים דיונים ציבוריים ומקצועיים רבים בדבר נחיצותו של ענף דיג בישראל, לאור הנזק הסביבתי שהוא גורם.

דייגי חכה בחוף אכזיב (צילום: צוות שביל הים)
דייגי חכה בחוף אכזיב (צילום: צוות שביל הים)

אולי יעניין אותך

לא תאמינו כמה דברים מעניינים חושף שביל הים